گاهی گوشه‌گیری نشانه یک اختلال است

در مهمانی لب به هیچ غذایی نمی­زند، چرا که گمان می­‌کند با برداشتن اولین قاشق غذا تمام سرها به سمت او برمی­‌گردد. دانشجویی که تا انتهای کلاس برای رفتن به دستشویی صبر می­‌کند، چرا که خارج شدن از کلاس در برابر نگاه هم‌کلاسی‌ها برایش رعب‌انگیز است. نوازنده چیره‌دستی که در حضور دیگران نت‌­های موسیقی را از هم تشخیص نمی‌دهد. همگی مثال­‌هایی از تجارب مشابهی هستند که افراد دچار اختلال اضطراب اجتماعی با خود به اتاق درمان می‌­آورند. در این مقاله می‌خواهم درباره نشانه‌های اضطراب اجتماعی و تفاوت آن با خجالتی بودن و درون‌گرایی صحبت کنم.

اضطراب اجتماعی و فرصتی‌های ازدست‌رفته

“نکنه اشتباه جواب بدم… نکنه میون جواب دادن صدام بلرزه و تپق بزنم … نکنه همه بفهمند که چقدر مضطربم … اون وقت پیش خودشون چه فکری می‌کنند؟… حتما فکر می‌کنند من چقدر ضعیف و دست و پا چلفتی­ام… همون بهتر که ساکت و آروم بشینم و هیچی نگم… آره، این طوری خیلی بهتره!”1 این صدای فکر یکی از دانش‌آموزانی است با اختلال اضطراب اجتماعی با هم گفتگو داشتم. دانش‌آموزی که با وجود دانستن جواب پرسش معلم، برای پاسخ به آن داوطلب نمی­‌شود؛ چون از اشتباه کردن در میان هم‌کلاسی‌ها و معلمش و قضاوتشان بیش از اندازه می‌­ترسد.

زندگی با فکر این‌که دیگران در حال قضاوت و ملامت کردن “من” هستند و این‌که “من” در نظر دیگران چقدر ضعیف، مسخره یا مضطرب به نظر می­‌رسم، برای بسیاری از ما می­‌تواند آزاردهنده باشد. گاه این فکر چنان قوت می­‌گیرد که باعث ایجاد اضطرابی ناتوان‌کننده در ما می‌­شود، تا تمام تلاشمان را به کار بگیریم از نگاه قضاوت­گر دیگران دور بمانیم و این به معنای ازدست‌دادن و اجتناب از بسیاری از فرصت­های زندگی با زمینه اجتماعی است.

 

 

تفاوت میان خجالتی بودن، درون‌گرایی و اضطراب اجتماعی

در این میان کم نیستند افرادی که تجربه اضطراب اجتماعی­شان را به‌پای کم­رویی، درون­گرایی و با حیا بودن می‌گذارند. حتی گاهی به‌اشتباه از سوی سایرین مورد تشویق هم قرار می‌گیرند. مثل معلمی که دانش‌آموز ساکت کلاسش را به‌عنوان دانش‌آموز نمونه به دیگران معرفی می­‌کند و از سایر هم‌کلاسی‌هایش می­‌خواهد از او الگو بگیرند. غافل از این‌که آن سکوت و سربه‌زیری نه از روی اراده، بلکه ناشی از ترس خود ابرازی در برابر چشمان قضاوت­گر دیگران است.

افرادی با ویژگی شخصیتی درون‌گرایی تمایل چندانی به بودن در موقعیت‌های اجتماعی ندارند؛ نه به‌این‌علت که در این شرایط دچار اضطراب می­‌شوند بلکه خاطر اینکه علایق، توجه و گرایششان بیشتر معطوف به دنیای درونی­شان است. ویژگی شخصیتی خجالتی بودن یا کم‌رویی هم به‌خودی‌خود ایجاد مشکل نمی­‌کند. افراد کم رو اگرچه ممکن است در ابتدای ورود به موقعیت‌های اجتماعی از جهاتی شبیه به افراد دچار اختلال اضطراب اجتماعی به نظر برسند، اما برخلاف آن‌ها با گذشت زمان عملکرد طبیعی خود را پیدا می‌کنند.

شناخت تفاوت بین خجالتی بودن، درون‌گرایی و اضطراب اجتماعی به ما کمک می­‌کند تا بدانیم کدام ویژگی‌هایمان را باید بپذیریم، دوست داشته باشیم و چه زمانی نیاز داریم تا برای پایان‌دادن به رنج تکراری زندگی­مان اقدام نماییم.

 

منبع: آسیب شناسی روانی (DSM -5) ، جلد 1، ترجمه‌ی یحیی سیدمحمدی.

دانشجوی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی‌ارشد و علاقه‌مند به پژوهش در حوزه هیجانات و بررسی فرآیندهای پردازش اطلاعات در ذهن است
این بلاگ تحت نظارت فرنوش مومنی تهیه و تولید شده.